Az Európai Parlament és Tanács 2017/2226 sz. rendelete létrehozta az Európai Határregisztrációs Rendszert (Entry-Exit System, a továbbiakban: EES) a tagállamok külső határait átlépő harmadik országbeli állampolgárok be- és kilépési adatainak rögzítésére. A rendszer rögzíti a személyi adatokat, beleértve az arcképmást és az ujjlenyomatokat, az úti okmányok adatait, valamint a tagállamok külső határain rövid távú (180 napon belül 90 napot meg nem haladó) tartózkodás céljából átlépő harmadik országbeli állampolgárok be- és kilépésére és esetleges beléptetésének megtagadására vonatkozó információkat. Az EU Bizottságának 2025. július 30-án megjelent, 2025/1544 sz. végrehajtási határozata értelmében az EES október 12-én kezdi meg működését. A 2025/1534 EU Rendelet értelmében a rendszer fokozatosan kerül bevezetésre.
Felkészülünk az új határregisztrációs rendszerre
Az Európai Unió szándéka egy új, hatékonyabb ellenőrzést biztosító határellenőrzési eljárásrend bevezetése azon harmadik országbeli állampolgárok számára, akik a schengeni övezetbe kívánnak belépni.
Az Európai Határregisztrációs Rendszer (EES) egy egységes uniós informatikai rendszer, amely hivatott és alkalmas arra, hogy rögzítse és tárolja az EES-t működtető államok külső határait átlépő, rövid távú tartózkodásra jogosult, harmadik országbeli állampolgárok biometrikus és az utazásukkal összefüggő adatait.
A jelenlegi tervek szerint 2025. október 12. valamennyi EES rendeletet alkalmazó európai országban, köztük Magyarországon is megkezdi a fázisosan történő bevezetését az új rendszernek, amelynek célja a külső határok védelmének fokozása, az illegális bevándorlás megelőzésének és kezelésének elősegítése. Az EES az olyan személyek azonosítását is elősegíti, akik nem tartják be a tartózkodási szabályokat, emellett hozzájárul a terrorista bűncselekmények és egyéb súlyos bűncselekmények megelőzéséhez, felderítéséhez és nyomozásához.
Kikre vonatkozik az EES rendelet?
A Magyarország területére rövid távú tartózkodás céljából belépésre jogosult, harmadik országbeli állampolgárokra, akik országunk külső határain keresztül érkeznek hozzánk. Az EES bevezetéséről szóló rendelet alapján róluk a rendőrség egyéni aktát hoz létre.
Ez az előzetes számítások szerint éves szinten több mint tízmillió utast érint majd, akik számára a határátlépés ideje a kezdetekben, az egyes egyének első átlépése során az egyéni aktájuk létrehozásának időigényesebb folyamata miatt, várhatóan emelkedni fog.
Milyen adatokat tárol az EES rendszer?
· az úti okmányban szereplő adatokat;
· a határátlépés helyét és idejét;
· az utazó arcképét és ujjnyomatát;
· a beléptetés megtagadásának helyét, időpontját.
Mennyi ideig tárolja az EES rendszer a személyes adatokat?
Alapesetben az EES rendszer három évig tárolja a határátlépés, valamint annak megtagadása helyét és időpontját.
Milyen hazai fejlesztések, beruházások történtek?
Magyarországon a rendszer bevezetéséhez szükséges előkészületek a tervek szerint haladnak. Annak érdekében, hogy határainkon az EES bevezetése minél kevesebb fennakadást okozzon, a magyar Rendőrség – európai uniós források felhasználásával – kellő időben megkezdte a működéshez szükséges hazai Nemzeti Határforgalom Ellenőrző és Regisztrációs Rendszer fejlesztését, valamint a technikai eszközök beszerzését.
További információk:
https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/hatarinfo
https://travel-europe.europa.eu/ees_en